Læring - 3. undervisningsdag

Læring

Fra lær om it - Til lær med og gennem it        ca. fra 2004 og frem

Centrale begrundelser for brug af it i EUD

  • Øge elevernes muligheder for at lære (digital dannelse)
  • Øge lærernes muligheder for at undervise
  • Øge skolernes muligheder for at skabe bedre sammenhæng til og fra praksis
  • Bedre ressourceanvendelse (samlæsning/økonomisk)
Der mangler forskning (evidens) inden erhvervskolesystemet 
Ingen mening med at bruge it for it's skyld.

Erhvervslivet gør en stor indsats for at få 

Øvelse 1
Padlet
skriv en padlet om hvilken viden, færdigheder og kompetencer vores elever har brug for ift. it og hvad er vigtigt ift. eleverne som borgere i et digitalt samfund - erhvervsmæssigt


It i EUD
I år 2000 kom der fokus på it i undervisningen
i 2012 starter en masse projekter om it hvor man involverer eleverne
Nye EUD videnscentre skal bl.a. bidrage til at elever i erhvervsuddannelserne
kan håndtere den hastige teknologiske udvikling

Læring foregår alle vegne og til alle tider






Øvelse 2
Skriv en padlet om hvilke teknologier I bruger og som kan understøtte læring - og hvorfor?


Undgå postulater: Hvorfor og hvordan kan it!
Spørg og begrund ved hjælp af teorier, modeller og undersøgelser!

3 teorier (Wenger, Illeris, Kolb) som kan kan bruges til en modulopgave
       - se noter til 3. undervisningsdag


Øvelse 3
Thinglink
Find en læringsteoretiske problemstilling, kom med et bud på hvordan Padlet eller Thinglink kan anvendes, begrund valg og overvejelser fra ud fra dagens teori










Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Noter før 3. undervisning - didaktik og læring

Modulopgave 1

1. vejledning