Problemstilling: Jeg underviser struktørelever i Næstved, hvor vi arbejder med 3 specialer: beton, belægning og kloak. Jeg har til daglig en problematik i at få forklaret eleverne hvordan man beregner koter. Eleverne instrueres i at regne koter ud på en plantegning af et kloaksystem (2D), det gøres ud fra en formel til at finde højdetabet, som så trækkes fra eller lægges til den forrige kote. Eleverne har vanskeligt ved at se det logiske/praktiske i at bruge formlen og har derfor vanskeligt ved at huske fremgangsmåden, hvorved man som lærer kommer til at gentage processen flere gange. I følge Kolb er læring en proces hvorved erfaring omdannes til erkendelse (Kolb, 2000) Ud fra hans læringscirkel med 4 nøglebegreber, kan jeg tydeligt genkende processen hos mine elever: De kæmper med formlen, de finder ud af hvordan den virker, de lærer den indgående at kende og kan til sidst anvende den i andre sammenhænge. I mine didaktiske overvejelser af min undervisning vil jeg...
Kommentarer
Send en kommentar