1. vejledning

Problemstilling: 
Jeg underviser struktørelever i Næstved, hvor vi arbejder med 3 specialer: beton, belægning og kloak. Jeg har til daglig en problematik i at få forklaret eleverne hvordan man beregner koter.
Eleverne instrueres i at regne koter ud på en plantegning af et kloaksystem (2D), det gøres ud fra en formel til at finde højdetabet, som så trækkes fra eller lægges til den forrige kote.
Eleverne har vanskeligt ved at se det logiske/praktiske i at bruge formlen og har derfor vanskeligt ved at huske fremgangsmåden, hvorved man som lærer kommer til at gentage processen flere gange.

I følge Kolb er læring en proces hvorved erfaring omdannes til erkendelse (Kolb, 2000)

Ud fra hans læringscirkel med 4 nøglebegreber, kan jeg tydeligt genkende processen hos mine elever: De kæmper med formlen, de finder ud af hvordan den virker, de lærer den indgående at kende og kan til sidst anvende den i andre sammenhænge.




I mine didaktiske overvejelser af min undervisning vil jeg derfor bruge den e-didaktiske model:
  1. Formål og læring: Eleverne skal lære formelen at kende, anvende den og huske at bruge den i andre sammenhænge, som er en af målpindene i uddannelsen
  2. Lærende/underviser: Jeg giver en instruktion i brugen af formlen (instruktivisme), hvorefter de selv skal lære at bruge og anvende formlen, for derefter at huske formlen i andre sammenhænge (transfer)
  3. Tid og sted: Undervisningen foregår i et pc lokale, hvor eleverne i forvejen har tegnet deres kloaktegninger, og hvor de får instrukser i hvor de finder deres materiale.
  4. E-læringens form og elementer: Jeg vælger at bruge den instruktivistiske form. Derfor vil jeg bruge en monolog i form af en instruktionsvideo hvor jeg instruerer eleverne i brugen af formlen. Denne video kan eleverne se når det passer dem og giver mulighed for at de kan se den flere gange. Eleverne kan også undgå at vente på at jeg får tid til at komme og forklare det igen, for derigennem at frigive lærekræfter til andre spørgsmål/elever.
  5. Evaluering: Jeg vil primært se på det nedre evalueringsloop, da det har fokus på sammenhængen i e-læringens elementer

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Noter før 3. undervisning - didaktik og læring

Modulopgave 1