Wenger - social teori om læring situeret læring, legitim perifer deltagelse, praksisfællesskaber, digitale habitater Målet = meningsdannelse og identitetsudvikling Design for læring i virtuelle omgivelser Rytme Interaktion Identitet (teknologi steward) Vygotsky - Aktivitetsteori generation - Vygotsky's begreb om mediering generation - Leontjev's fokus på hierarkisk strukturering af menneskelig aktivitet generation - Engeström's teori om ekspansiv læring og udvikling Billede: Model af Engeströms 3. generation af aktivitetsteorien Illeris - læring - fokus på processer og dimensioner Billede: Læringens 3 dimensioner: Billede: Bruges ofte til analyse og design af læringssituationer eller forløb Kolb - fokus på erfaring Erfaringsbaseret læreproces Billede: Kolbs læringcirkel, kan starte vilkårligt. Inspireret af Lewin, Dewey og Piaget
Jeg underviser struktørelever i Næstved, hvor vi arbejder med 3 specialer: beton, belægning og kloak. Jeg har til daglig en problematik i at få forklaret eleverne hvordan man beregner koter. Eleverne plejer at blive instrueret i at regne koter ud på en plantegning af et kloaksystem (2D), det gøres ud fra en formel til at finde højdetabet, som så trækkes fra eller lægges til den forrige kote. Eleverne har vanskeligt ved at se det logiske/praktiske i at bruge formlen og har derfor vanskeligt ved at huske fremgangsmåden, hvorved man som lærer kommer til at gentage processen flere gange. Derfor vil jeg forsøge at lave en undervisning med digital inddragelse som bl.a. Iversen et. al. 2017 mener kan være mere inspirerende, motiverende og differentierende. Læringsteori Jeg vælger at inddrage Kolb der med sit erfaringsbaserede læringssyn vil passe godt ind i en erhvervsmæssig sammenhæng. Han mener at læring er en proces hvorved erfaring omdannes til erkendelse (Kolb, 2...
Problemstilling: Jeg underviser struktørelever i Næstved, hvor vi arbejder med 3 specialer: beton, belægning og kloak. Jeg har til daglig en problematik i at få forklaret eleverne hvordan man beregner koter. Eleverne instrueres i at regne koter ud på en plantegning af et kloaksystem (2D), det gøres ud fra en formel til at finde højdetabet, som så trækkes fra eller lægges til den forrige kote. Eleverne har vanskeligt ved at se det logiske/praktiske i at bruge formlen og har derfor vanskeligt ved at huske fremgangsmåden, hvorved man som lærer kommer til at gentage processen flere gange. I følge Kolb er læring en proces hvorved erfaring omdannes til erkendelse (Kolb, 2000) Ud fra hans læringscirkel med 4 nøglebegreber, kan jeg tydeligt genkende processen hos mine elever: De kæmper med formlen, de finder ud af hvordan den virker, de lærer den indgående at kende og kan til sidst anvende den i andre sammenhænge. I mine didaktiske overvejelser af min undervisning vil jeg...
det virker :-)
SvarSlet